Easy way to protect heart - sip black tea
Home »Health News
Updated on Thursday, January 10, 2013,08:56
Comments 0 Share
 






Easy way to protect heart - sip black tea

Easy way to protect heart - sip black tea


Sydney: Quercetin, a flavonoid abundant in black tea, has shown promise in protecting blood vessels against oxidative damage and lowering cardiovascular disease (CVD) risk, said researchers who based their studies on mice.

Flavonoids are common plant pigment compounds that act as antioxidants, enhance the effects of vitamin C, and protect connective tissue around capillaries (blood vessels).

Natalie Ward, research fellow from the University of Western Australia (UWA) School of Medicine, and pharmacology professorial fellow Kevin Croft said although their preliminary study is based on cells and isolated mouse vessels, "our findings have suggested that quercetin is able to protect vessels against oxidant-induced damage."

The supervisors say there is evidence to suggest that other dietary flavonoids may reduce blood pressure as well as bring down the development of atherosclerosis (plaque build-up in arteries), the journal Biochemical Pharmacology reports.

"Future studies looking at the effect of flavonoids on CVD should consider using combinations of flavonoids, as well as dietary sources of flavonoids, rather than supplementation with pure flavonoids," said Ward and Croft, according to an UWA statement.

IANS

Your comment(s) on this article
Post Comment
     
  Name
  Place
  Email
  Comment
TERMS OF USE:
The views represented here are not neccesarily endorsed by www.zeenews.com and its allied websites. All messages will be moderated and no message that has inflammatory, abusive, derogatory language or any language deemed unfit for publication by the editor will be displayed. Though it will be endeavoured that as many messages as possible be displayed, there will be time lag between the submission and publication of the messages. The website reserves the right to publish or reject any message.