Private dailies` Myanmar debut sets off free media buzz in China

Last Updated: Tuesday, April 2, 2013 - 20:02

Beijing: The military-ruled Myanmar allowing privately-owned dailies to publish for the first time in decades has put China in a piquant spot as its vocal netizens asked when will the communist nation follow suit.

"Looks like China has got one less `friend` now," wrote a netizen in the microblog `Should we wait until North Korea bans their media censorship?`

"This (freedom to publish) is the real Chinese dream," wrote a netizen, the Hong Kong-based South China Morning Post reported.

It was the dream embraced by editors at state-owned China`s Southern Weekly when their New Year`s daily editorial originally titled `China`s dream: the dream of constitutionalism` was censored leading to agitation by its journalists.

The article was revised to a piece praising the ruling Communist Party of China and called it `We are closer than ever before to our dreams`.

Journalists, editors and concerned citizens across the country later joined the Southern Weekly to protest against the party`s media censorship.

Though Chinese print and television media have expanded rapidly in recent years, most of it is either owned by the government or the CPC.

This raised the prospects of microblogging in the country which has now touched about 300 million users.

The government brought in new rules to curb the flourishing microblogging media akin to Chinese version of Twitter but the media has still emerged as the fastest growing in China.

PTI



First Published: Tuesday, April 2, 2013 - 20:02

comments powered by Disqus