WikiLeaks suing insider over tell-all book: Spokesman

WikiLeaks said it was taking legal action against a former employee who wrote a tell-all book about the website`s founder Julian Assange, questioning the ex-ally`s "integrity and stability."

Updated: Feb 11, 2011, 00:19 AM IST

London: WikiLeaks on Thursday said it was
taking legal action against a former employee who wrote a
tell-all book about the website`s founder Julian Assange,
questioning the ex-ally`s "integrity and stability."

The threat came as Daniel Domscheit-Berg held a press
conference in Berlin on the eve of the release of "Inside
WikiLeaks", a warts-and-all account of his time as chief
programmer and media spokesman for the whistleblowing site.

"WikiLeaks has been taking legal action against former
employee, Daniel Domscheit-Berg who was suspended from the
organisation in September," current WikiLeaks spokesman
Kristinn Hrafnsson said in an emailed statement to a news agency.

"The reasons for these actions will gradually become
clear, but some are hinted at by extracts from
Domscheit-Berg`s book.

"In the book Domscheit-Berg confesses to various acts
of sabotage against the organisation. The former WikiLeaks
staffer admits to having damaged the site`s primary submission
system and stolen material."

Hrafnsson alleged Domscheit-Berg`s actions led to an
"overhaul of the entire submission system" used by
whistleblowers to supply WikiLeaks with documents.
Domscheit-Berg and others left the website in
September.

His book says WikiLeaks is "chaotic" and cannot
protect its sources, and accuses the "power-obsessed" Assange
of betraying the site`s founding ideals.

He describes the 39-year-old Australian as "brilliant"
but "paranoid" and even says Assange abused Domscheit-Berg`s
cat.

Hrafnsson however accused Domscheit-Berg of falsely
representing his status within the organisation, saying he had
only been WikiLeaks` spokesman in Germany.

"It should be noted that Domscheit-Berg`s roles within
WikiLeaks were limited and started to diminish almost a year
ago as his integrity and stability were questioned," Hrafnsson
said.

"He is not a founder or co-founder and nor was there
any contact with him during the founding years. He did not
even have an email address with the organisation until 2008
(we launched in December 2006).

"His accounts of the crucial times in WikiLeaks
history since April last year are therefore based upon limited
information or malicious falsifications," Hrafnsson added.

PTI